Lokin taipaletta alkuvuosista nykyhetkeen valottaa hallituksen puheenjohtaja Unto Suksi .

Ajatus oman liiketoiminnan pyörittämisestä alkoi kehittyä 2000 luvun alkupuolella. Byggma ASA konsernin tytäryhtiössä oli vierähtänyt 13 vuotta monenlaisissa mielenkiintoisissa työtehtävissä. Vähitellen kiteytyi ajatus ottaa askel kohti seuraavaa päämäärää. Vuosi 2005 vierähtikin jo uusissa työtehtävissä Ikme Oy:ssä jonka filosofiana olivat uuden teknologian alumiinirakenteiset ovet ja nauhaikkunat. Toimin yrityksessä toimitusjohtajana ja kovalla markkinoinnilla yritys saatiinkin hyvään kasvuvauhtiin.

Ajatus lähteä yrittäjäpolulle kyti kuitenkin voimakkaasti mielessä ja vuoden 2005 syksyllä aloin virittelemään uutta projektia. Myynnissä oli rakentamiseen, urakointiin ja henkilöstöpalveluihin keskittynyt yritys, joka kantoi nimeä Markkinointi Lokki Oy. Omistajat olivat jäämässä eläkkeelle ja kelkkaan oli mahdollista hypätä pienestä vauhdista. Yrityskauppojen yhteydessä nimi vaihtui Rakennus Lokki Oy:ksi. Toiminta pyöri alussa pääosin erilaisten rakennusprojektien ympärillä. Henkilöstöpalvelut olivat vielä sivuroolissa.

Vuosina 2006–2007 rakentaminen oli erittäin kovassa nousukiidossa ja teimme paljon erilaisia aliurakoita. Koulutuspalvelut tulivat mukaan vuoden -06 lopussa ja tarjosimme tämän toiminnan puitteissa erilaisia turvallisuuskoulutuksia mm. työturvallisuus- ja tulityökortteja. Finanssikriisi näytti voimansa syksyllä -08 ja vuosi 2009 menikin melko pitkälle koulutusten organisoinnissa. Taantuman kourissa olosta huolimatta yritykset kouluttivat henkilöstöään tunnollisesti.

2010 syksyllä ensimmäisen henkilöstökonsultti aloitti Lokilla tehtävänään erityisesti rakentamispalveluiden henkilöstön vuokraus. Samalla yrityksen nimi vaihtui nykyiseen muotoonsa Lokki Henkilöstöpalvelut Oy:ksi. Toiminta henkilöstöpalveluiden osalta alkoi vähitellen voimistua.

Vuonna 2015 syksyllä perustimme nykyisen toimitusjohtajamme Marian avulla Tampereen aluekonttorin. Hommat lähtivät etenemään ja seuraava aluekonttori perustettiin Vaasaan 2018 alussa ja Turkuun 2018 lopulla. IT-alan toiminta aloitettiin vuoden 2019 keväällä Tampereelta käsin. Vuoden 2020 lopussa ostimme Kandia Palvelut Oy:n ja laajensimme toiminta-aluettamme Ouluun ja Pohjois-Suomeen.

Vuosi 2020 vaikutti epidemian vuoksi alkuun karmivalta. Toimistohenkilöstömme virkistysreissuun Barcelonaan oli määrä lähteä 12.3. Matka oli varattu jo edellisen vuoden syyskuussa. Laukut oli pakattu ja kaikki olivat valmiina lähtemään kohti lentokenttää, kun ”lockdown” päätös tehtiin ulkoministeriön tiedotteen pohjalta. Teimme parhaan mahdollisen ratkaisun ja päätimme olla lähtemättä mahdolliseen koronapesäkkeeseen.

Odotukset meneillään olevan tilikauden osalta pidettiin hyvin maltillisina. Toteutuma on ollut kuitenkin paljonkin odotettua parempi tähän mennessä. Liikevaihtomme on n. 10 % kasvussa viime tilikauteen nähden. Tästä suuret kiitokset kuuluvat ilman muuta henkilökunnallemme, joka on pystynyt selättämään epidemian hankaluudet sitkeällä ponnistelulla 😊. Tämä on vaatinut paljon ja toivotaan että tilanne helpottuu syksyyn mennessä ja voimme palautua normaaliin arkeen.

Tällä hetkellä tulevaisuus näyttää hyvin valoisalta koronasta huolimatta. Emoyhtiö Lokki Group Oy saatiin virallistettua viime vuonna ja sen tytäryhtiöinä toimivat tällä hetkellä Lokki Henkilöstöpalvelut Oy ja Kandia Palvelut Oy. Tavoitteena on henkilöstöpalveluiden kasvattaminen ja uusien konttoreiden perustaminen vielä jäljellä oleviin kasvukeskuksiin. Työtä halutaan tehdä myös nykyisten konttoreiden vahvistamiseksi sekä konsulttimäärän kasvattamiseksi. Vastuuta jaetaan ja konsulttien sekä työntekijöiden välistä vuorovaikutusta kehitetään. Lokki haluaa tarjota yhä enemmän urapolkuja siitä kiinnostuneille ihmisille ja olla luotettava sekä vastuullinen kumppani niin asiakkailleen kuin työntekijöilleenkin.

Unto Suksi, Liiketoiminnan kehitys